Jos toissijaiset perilliset perivät enonsa lesken jälkeen jääneen omaisuuden niin miten omaisuus jakautuu? Toissijaisia perijöitä ovat enon kahden sisaruksen…

Kysytty

Jos toissijaiset perilliset perivät enonsa lesken jälkeen jääneen omaisuuden niin miten omaisuus jakautuu? Toissijaisia perijöitä ovat enon kahden sisaruksen lapset. Toisella sisaruksella on 2 lasta ja toisella 4. Jaetaanko perintö ensin kahteen osaan ja jaetaan moleempien sisarusten haaraan vai jaetaanko perintö kuuteen samansuuruiseen osaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Perintökaari määrää sukulaisten oikeuden perintöön siten, että perinnönjättäjän sukulaiset on jaettu perillisryhmiin. Samassa perillisryhmässä olevat perilliset saavat kukin yhtä suuren osan perinnöstä (ns. tasajaon periaate), jollei esimerkiksi testamentista muuta johdu.
Jos sisarukset ovat kuolleet, kukin haara saa yhtä suuren osuuden.
Lisää aiheesta mm seuraavista linkeistä:
www.finlex.fi
www.lakiopas.com
Lehtola, Pentti. Kuka sinut perii? : talous- ja lakiopas.
Aarnio. Aulis. Suomen jäämistöoikeus I . perintöoikeus.