Jos tiedämme, että pienlentokone lentää 550 kilometrin matkan myötätuuleen 2,5 tunnissa, ja sääolosuhteiden sekä lentonopeuden pysyessä samanlaisina paluumatka…

Kysytty

Jos tiedämme, että pienlentokone lentää 550 kilometrin matkan myötätuuleen 2,5 tunnissa, ja sääolosuhteiden sekä lentonopeuden pysyessä samanlaisina paluumatka vastatuuleen kestää 15 minuuttia kauemmin, niin mikä on tuulen nopeus ja koneen nopeus tyynellä säällä?

Vastaus

Vastattu

En osaa sanoa, koska en lähde sitä laskemaan. Jos haluat tutkia aihetta tarkemmin, voit tutustua esimerkiksi seuraaviin kirjoihin. Niistä on varmasti apua, kun selvität tuota laskutoimitusta.

Tekijä Pitkä matematiikka -kirjasarja

Tarmo Hautajärvi, Jukka Ottelin, Leena Wallin-Jaakkola: Abi pitkä matematiikka

Sampsa Kurvinen, Jukka Ottelin, Teemu Santavuori: Huippu Kertaus

Juuri-kirjasarja