Jos testamentissa ei lue toivetta testamentin toimeenpanijasta, voiko sen lisätä jo kirjoitettuun testamenttiin tai tehdä erillinen paperi siitä. Kiitos

Kysytty

Hei
Jos testamentissa ei lue toivetta testamentin toimeenpanijasta, voiko sen lisätä jo kirjoitettuun testamenttiin tai tehdä erillinen paperi siitä.
Kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Perintökaaren, http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040 luvussa 10:6§ sanotaan: Milloin testamenttiin sisältyvää määräystä peruutettaessa tai muutoin siihen tehdään lisäys, on noudatettava, mitä testamentin tekemisestä on säädetty.

Testamentin vaatimuksista mainitaan tällä sivulla: http://www.lakiopas.com/lakitietoa/testamentti/vaatimukset/ . Jos siis testamentti on jo kahden todistajan oikeaksi hyväksymä, siihen ei voi tehdä muutoksia. Varminta on tehdä kokonaan uusi testamentti. Matti Norrin kirjassa Perintö ja testamentti sanotaan: "Testamentin lisäys tai muutos on tehtävä samaa menettelytapaa noudattaen kuin testamenttikin... Testamentin muutos tai lisäys on uusi testamentti, johon on noudatettava kaikkia testamenttisäädöksiä."

12 ääntä
Asiasanat

Kommentit