Jos teoksen kohdalla lukee jokin sellainen termi, että ymmärrän sen olevan lyhyeksi aikaa lainattavissa ilman varausta, miten tiedän että ne ovat nyt hyllyssä?

Kysytty

Hei.
Jos teoksen kohdalla lukee jokin sellainen termi, että ymmärrän sen olevan lyhyeksi aikaa lainattavissa ilman varausta, miten tiedän että ne ovat nyt hyllyssä?
Kyseessä Juhani Karilan teos Pienen hauen pyydystys ja kirjasto on Oodi. Toisessa tällaisessa ei-varattavassa on Helmetin tietojen mukaan päivämäärä 25.3. Ja toisessa jokin huhtikuun päivä.
Tarkoittaako tämä, että ne palautuvat kirjastoon tuolloin vai mitä? Eli ovatko ne nyt siellä pikalainattavien hyllyssä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun avaat Helmetissä teoksen tiedot klikkaamalla teoksen nimen kohdalta, saat esiin listan kaikista kyseisen teoksen kappaleista (niteistä) eri kirjastoissa. Sarakkeessa Tila pitää lukea hyllyssä, jotta teos on kirjastossa lainattavissa.

Päivämäärät kertovat eräpäivän, joka ei aina suinkaan tarkoita, että kirja palautuu silloin. Se voi palautua aiemminkin, mutta myös myöhemmin.

Kappaleisiin, joiden kohdalla lukee Bestseller, ei tartu varauksia, joten ne saattavat olla jonkin aikaa kirjaston hyllyssä lainattavissa.

https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2388799__SPienen%20hauen%…

https://www.helmet.fi/fi-FI