Jos tekee villasukkia myyntiin, kuinka paljon niistä on maksettava veroa ja mitä veroa se on? Sukat maksaisivat 10 e pari.

Kysytty

Jos tekee villasukkia myyntiin, kuinka paljon niistä on maksettava veroa ja mitä veroa se on? Sukat maksaisivat 10 e pari.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ylen uutisessa osoitteessa http://yle.fi/uutiset/neuloitko_villasukat_myyntiin_verottaja_voi_puutt… Verohallinnon asiantuntija toteaa, ettei yhden tai kahden sukkaparin myymisestä vuodessa synny käytännössä verotettavaa tuloa niin paljon, että sitä tarvitsisi ilmoittaa. Jos tuloja on enemmän, ne kirjattaisiin ylös, niistä vähennettäisiin kulut (kuten langat) ja jäljelle jäävä voitto merkittäisiin esitäytettyyn veroilmoitukseen. Toki jos voittoa ei synny, ei synny myöskään verotettavaa tuloa.

Käsittääkseni siis maksettavan veron määrä riippuu muista tuloista, jotka on verokorttiin kirjattu, joten sen osuutta myydystä sukkaparista ei pysty suoraan sanomaan. Veroprosenttilaskurilla osoitteessa http://prosentti.vero.fi/VPL2016/Sivut/Henkilotiedot.aspx voi laskea, paljonko minkäkinlainen myynti vaikuttaisi veroprosenttiin. Kokopäivätyössä käyvällä ihmisellä tosin sukkaparin myyminen silloin tällöin ei taida paljonkaan veroprosenttiin vaikuttaa, koska tulot ovat niin pieniä suhteessa varsinaiseen palkkaan. Vero lienee silloin ihan normaalia ansiotuloveroa.

Jos haluat kysyä tarkemmin verotukseen liittyvistä asioista, Verohallinnon yhteystiedot löytyvät osoitteesta https://www.vero.fi/fi-FI/Tietoa_Verohallinnosta/Yhteystiedot.