Otsikko
Jos tapahtuu kuolonuhreja vaativa lento-onnettomuus, kuolevatko kaikki uhrit suunnilleen samalla hetkellä vai voiko käydä niin, että eroa voi tulla ainakin…

Kysytty

Jos tapahtuu kuolonuhreja vaativa lento-onnettomuus, kuolevatko kaikki uhrit suunnilleen samalla hetkellä vai voiko käydä niin, että eroa voi tulla ainakin useita sekunteja? Olen miettinyt Lokomotiv Jaroslavlin lento-onnettomuutta, jossa kuolivat yhtä lukuun ottamatta kaikki koneen kyydissä olleet. Yksi uhreistahan kuoli vasta päivien kuluttua sairaalassa, mutta kaikki muut kuolleet kuolivat onnettomuuspaikalla. Olen siis miettinyt, että kuolivatko tämän onnettomuuden välittömät uhrit suunnilleen samalla sekunnilla vai voiko olla, että toiset kuolivat ainakin sekunteja myöhemmin kuin toiset?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lento-onnettomuudetkin ovat yksilöllisiä, ja riippuu paljolti tarkasteltavasta onnettomuudesta ja sen luonteesta, kuinka suuret erot uhrien kuolinhetkissä ovat ylipäänsä mahdollisia. Jos kyseessä on lentokoneen maahansyöksy eikä esimerkiksi ilmassa tapahtunut räjähdys, uhrien samanaikainen kuolema ei ole mikään itsestäänselvyys. Esimerkkitapauksena voisi käyttää vaikkapa Finnairin viimeisintä kuolonuhreja vaatinutta onnettomuutta Maarianhaminassa 8.11.1963, jota Pekka Nykänen käsittelee kirjassaan Kuolemanlento : Finnairin tragedia Ahvenanmaalla 1963 (Otava, 2017). Kaikkien uhrien kuolema ei ole aiheutunut täsmälleen samasta syystä, ja kuolleista osan on voitu päätellä olleen elossa jonkin aikaa törmäyksen jälkeen.

"Kuolema ei tullut aina armollisesti. Pelkkiin palovammoihin oli kuollut kuusi henkilöä. Pääasiassa hiilimonoksidiin menehtyi kahdeksan matkustajaa. He olivat siis hengittäneet palokaasuja eli elivät törmäyksen jälkeen. Kahdessa tapauksessa kuolema johtui yksinomaan ruhjeista. Lopuissa tarkempi määrittely jäi epäselväksi, sillä jäänteistä oli vaikea havaita, oliko niissä ollut ruhjeita ennen palamista." (s. 141)