Jos taloyhtiö on "esteetön", onko se jotenkin tarkistettu tms? Onko olemassa jotain vaatimuksia, minkä perusteella tämä merkintä saadaan? Ja jos esteetön talo…

Kysytty

Jos taloyhtiö on "esteetön", onko se jotenkin tarkistettu tms? Onko olemassa jotain vaatimuksia, minkä perusteella tämä merkintä saadaan?
Ja jos esteetön talo ei sitten käytännössä olekaan esteetön, mitä sitten tapahtuu?

Vastaus

Vastattu

Taloyhtiön hallitus voi tehdä esteettömyyden itsearvioinnin siihen tarkoitetulla lomakkeella. Esim. Invalidiliiton nettisivuilla on saatavilla kyseinen lista. Tulosten perusteella päätetään tarvittavista toimenpiteistä. Itsearviointi toimii pohjana yksityiskohtaisemman estettömyyskartoituksen hankkimista varten.

Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEssä koulutetaan esteettömyyskartoittajia. Myös muutamat ammattikorkeakoulut järjestävät esteettömyyskartoittajien koulutusta ESKEH-menetelmällä.

ESKEH-kartoitusmenetelmä on tarkoitettu rakennusten ja niiden ulkoalueiden kartoittamista varten. Kartoituksen avulla saadaan tietoa siitä, missä kohdin esteettömyydelle asetetut kriteerit toteutuvat. Saatua tietoa voidaan hyödyntää kohteen korjaus- ja muutostöiden suunnittelussa.

ESKEH-kriteerit pohjautuvat esteettömyysmääräyksiin, -ohjeisiin ja -suosituksiin. Kartoittaja kerää tarvittavat tiedot kohteesta lomakkeiden avulla ja laatii raportin, jossa kuvataan esteettömyyden nykytila, puutteet ja antaa toimenpide-ehdotuksia esteettömyyden kehittämiseksi.

https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyysesteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma

https://www.invalidiliitto.fi/tarkistuslistoja

https://thl.fi/fi/web/ikaantyminen/hyvinvointia-vanhuuteen/asunnot-ja-ymparistot-esteettomiksi