Jos tahdon metsään asumaan ulkopuoliseksi, hakeeko Poliisi, Sosiaalitoimi tai MIelenterveysviranomaiset minut pois sieltä?

Kysytty

Jos tahdon metsään asumaan ulkopuoliseksi, hakeeko Poliisi, Sosiaalitoimi tai MIelenterveysviranomaiset minut pois sieltä?
Miten pitkään voin asua kiertolaisena?
Pakottavatko viranomaiset sukupuolisuhteita, asuntoa, verkottoitumista, työnhakua, yhteiskunnan palveluihin tukeutumista?

Vastaus

Vastattu

Periaatteessa Suomessa voi muuttaa metsään asumaan. Jokamiehenoikeus takaa kaikilla mahdollisuuden

  • liikkua jalan, hiihtäen ja pyöräillen luonnossa, kuten metsissä, luonnonniityillä ja vesistöissä
  • ratsastaa maastoa vahingoittamatta
  • oleskella ja yöpyä tilapäisesti alueilla, joilla liikkuminenkin on sallittua
  • poimia luonnonmarjoja, sieniä ja rauhoittamattomia kasveja
  • veneillä, uida ja kulkea jäällä
  • onkia ja pilkkiä
    • onkiminen ja pilkkiminen on kielletty joissakin vesistöissä (mm. vaelluskalavesistöjen koski- ja virta-alueet). Rajoitukset voi tarkistaa osoitteesta kalastusrajoitus.fi. Jokamiehenoikeudet

Yöpyminen saattaa kuitenkin olla haastavaa, sillä avotulen tekoon tai pidempiaikaiseen oleskeluun ei ole oikeutta ilman maanomistajan lupaa. Poliisi siis saattaa puuttua asiaan, jos oleskelusta valitetaan.

Suomessa on kuitenkin voimassa kotikuntalaki, jonka mukaan jokaisella tulee olla kotikunta. Asuinrakennusta ei vaadita eikä pysyvää osoitetta. Finlex

Jos et ansaitse mitään, ei verottajakaan kaipaa sinua. Hyvin pienituloisten tuloverotus voi myös olla 0€. Yli 600 000 suomalaista ei maksanut tuloveroa 2020. Taloussanomat 4.11.2020

Kun kaipaa minkäänlaisia avustuksia tai apua, eivät viranomaiset häiritse sinua. Erilaiset tahot saattavat kuitenkin taas kiinnostua sinusta, jos joku läheisesi tai ohi kulkeva kylänmies huolestuu elämäntavastasi ja tekee sinusta esim. huoli-ilmoituksen sosiaalitoimelle.

Syrjäytymisen ja yhteiskunnan ulkopuolella asumisen hintana ovat kuitenkin yksinäisyys, ihmissuhteiden puute ja mahdollisesti myös erilaiset terveysongelmat ja ennen aikainen kuolema. Erakon tarina

Lyhytaikaisempi kokeilu saattaa olla kuitenkin jopa voimauttava kokemus. Tomin tarina

6 ääntä

Kommentit

Kiitos vastauksesta kysymykseeni!