Suomen ministerisalkut painavuusjärjestyksessä

Kysytty

Jos Suomen ministerisalkut laitetaan painavuusjärjestykseen painavimmasta kevyimpään, mikä tämä järjestys on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ei ministerien tehtävillä ole mitään virallista painavuusjärjestelmää, vaikka se toki lienee selvää, että pääministerin tehtävä on selvästi merkittävin. Nykyään valtiovarainministerin salkku katsotaan yleensä muista ministereistä painavimmaksi. Näin ajatteli jo Kalle Isokallio Iltalehden osoitteesta https://www.iltalehti.fi/kolumnistit/a/200704155987534 löytyvässä kolumnissa vuonna 2007. Perinteisesti ulkoministerin pestiä on pidetty seuraavaksi tärkeimpänä, joskin Isokallio on sitä mieltä, ettei se ulkopolitiikan painoarvon vähennettyä ole enää läheskään niin tärkeä kuin ennen. Silti nykyisessä Sipilän hallituksessa kolmanneksi suurimmalla puolueella on juuri ulkoministerin salkku.

Isokallio nostaa valtiovarainministerin tehtävän jälkeen tärkeimmäksi sosiaali- ja terveysministeriön. Sen jälkeen tulisivat opetusministeriö ja työministeriö. Toisaalta ministerien tehtävät eivät ole pysyviä, vaan niiden sisältöä ja nimiä voidaan muuttaa hallitusten vaihtuessa. Yhdessä ministeriössä voi olla myös useampia ministereitä, joilla on omat vastuualueensa. Niinpä ei ole mahdollista tehdä mitään yksiselitteistä listaa ministerisalkkujen painon mukaan.