Jos sanotaan ranskaksi "minun pieni ystäväni", riippuuko se ystävän sukupuolesta, miten se sanotaan? Eli onko toisessa ystävää tarkoittava sana "ami" ja…

Kysytty

Jos sanotaan ranskaksi "minun pieni ystäväni", riippuuko se ystävän sukupuolesta, miten se sanotaan? Eli onko toisessa ystävää tarkoittava sana "ami" ja toisessa "amie"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olet oikeassa. Nominien lisäksi suvun mukaan taipuvat myös adjektiivit ja possessiiviprononomimit.  Eli 'mon petit ami ' (maskuliini) ja  'ma petite amie' (feminiini).

Älä kuitenkaan käytä sanaparia kenestä tahansa, sillä Ranskassa 'pikkuystävä' tarkoittaa tyttö- tai poikaystävää romanttisessa mielessä.