10 vuoden sisään?

Kysytty

Jos sanotaan, että jotain tulee tapahtumaan 10 vuoden sisään, niin kuinka pitkää aikaa tämä vähimmillään tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu

Jonkin tapahtuminen 10 vuoden sisään tarkoittaa sitä, että sen toteutumiseen menee korkeintaan 10 vuotta, mutta periaatteessa asia voi tapahtua vaikka jo huomenna tai seuraavan tunnin aikana. Mitään vähimmäisaikaa ilmaus ei sisällä. Toki käytännön elämässä voi olla suhteellisen vähän sellaisia asioita, joiden mahdollinen toteutumisväli olisi yhdestä tunnista kymmeneen vuoteen.

Jos erilaiset aikailmaisut kiinnostavat, osoitteesta https://www.kotus.fi/nyt/kotus-vinkit/viikon_vinkkien_arkisto_%282015-2019%29/viikon_vinkit_2018/tuohikuussa_vuonna_miekka_ja_kirves.27453.news löytyy koko joukko Kotuksen linkkejä monenlaisia aikailmauksia käsitteleviin kirjoituksiin.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Olisin voinut vielä sanoa, että Häjyt-elokuvassa Jussi Murikka sanoo kuolevansa 10 vuoden sisään köyhänä ja vihattuna. Hän siis kuolee jo parin kuukauden kuluttua tästä. Onhan se tietysti 10 vuoden sisään, mutta huvittaa se, että kuluikin vain kaksi kuukautta kun tuskin hän uskoi ihan niin pian kuolevansa ja vielä niin, että kaveri antaa hänen hukkua.