Jos romaninainen käyttää heidän kansallisasuaan niin onko korkokengät ainoat oikeat jalkineet? Onko ns. matalat kengät mahdolliset tuolloin jos jalkojen…

Kysytty

Jos romaninainen käyttää heidän kansallisasuaan niin onko korkokengät ainoat oikeat jalkineet? Onko ns. matalat kengät mahdolliset tuolloin jos jalkojen anatomia ei salli korkkareita? Entäs saavatko iäkkäät romaninaiset käyttää muunlaisia kenkiä?

Vastaus

Vastattu

Arja Laatikainen on tehnyt Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun vaatetusalan lopputyön aiheesta "Romaninaisen pukeutuminen" vuonna 2009:
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/5193/Laatikainen_Arja.pdf

Lopputyössä kerrotaan, että "romaninainen luopuu korkeakorkoisista kengistään vain pakottavan sairauden tai vanhuuden vuoksi. Romaninaiselle korkeakorkoiset kengät ovat tärkeä osa asukokonaisuutta ja ryhdikästä olemusta. Ne myös tuovat upean asun paremmin esiin." Kiinnostavaa on myös, että "nuorten ei tulisi koskaan käyttää korkokenkiä ennen kuin he ovat saaneet ensimmäisen mustalaispukunsa ja siihen kuuluvan hameen - hame ja kengät ikään kuin kuuluvat yhteen."

Korkokengät ovat siis käytännössä ainoa oikea vaihtoehto, mutta terveydelliset syyt ja ikä voivat vaikuttaa toisenlaiseen kenkävalintaan.

0 ääntä

Kommentit

Käytännön kannalta voisi lisätä että kun vaatteiden on tarkoitus peittää nilkat, hameen reunaa saadaan ylemmäs maasta ja suojataan likaantumiselta korkokenkien avulla?