Jos reseptissä mainitaan leipäjauhot, pitääkö tavallisia jauhoja laittaa vähemmän, enemmän vai saman verran? Ymmärtääkseni leipäjauhoissa on korkeampi…

Kysytty

Jos reseptissä mainitaan leipäjauhot, pitääkö tavallisia jauhoja laittaa vähemmän, enemmän vai saman verran? Ymmärtääkseni leipäjauhoissa on korkeampi proteiinitaso, joka vaikuttaa gluteenin muodostumiseen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olettaisin että leipäjauhoilla tarkoitetaan hiivaleipäjauhoja. Myllyn Parhaan nettisivuilla kerrotaan, että hiivaleipäjauhot valmistetaan kuorikerrosta lähellä olevasta vehnäytimen osasta ja se sisältää lähellä jyvän kuorta olevat ravintorikkaat osat, jotka tekevät jauhosta tummempaa ja kuitupitoisempaa kuin ydinvehnäjauho. http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/tuotteet/jauhot/hiiva…

Jauhojen paino vaihtelee hieman. Esimerkiksi desilitra erikoisvehnäjauhoja painaa 70g, puolikarkeat vehnäjauhot painavat 60g, hiivaleipäjauhot 55g. (Laaksonen & Toivonen: Taitava leipoja). Painosta voi hiukan päätellä, laittaako jotain toista jauhoa vähän enemmän tai vähemmän kuin reseptissä sanotaan. Jauhon korvaaminen toisella muuttaa kuitenkin lopputulosta koska eri jauhoilla voi on erilaisia leivontaominaisuuksia.

Lisää tietoa jauhoista ja leivän leipomisesta löytyy täältä http://www.leipatiedotus.fi/.