Jos rekisteröity yhdistys ei jonain vuonna pidä sääntömääräistä vuosikokoustaan, mitä siitä voi seurata (puheenjohtajan/hallituksen vastuu jne.)?

Kysytty

Jos rekisteröity yhdistys ei jonain vuonna pidä sääntömääräistä vuosikokoustaan, mitä siitä voi seurata (puheenjohtajan/hallituksen vastuu jne.)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhdistyslain mukaan jokaisella yhdistyksen jäsenellä on tällaisessa tapauksessa oikeus vaatia kokouksen pitämistä. Vaatimus on esitettävä kirjallisesti yhdistyksen hallitukselle.

Yhdistyslain 5. luvussa sanotaan näin:
"Jollei kokousta ole kutsuttu koolle tai vaatimusta ole voitu esittää hallitukselle, aluehallintoviraston tulee kokouksen pitämistä vaatineen jäsenen hakemuksesta oikeuttaa hakija kutsumaan kokous koolle yhdistyksen kustannuksella tai velvoittaa hallitus siihen sakon uhalla."

Koko Yhdistyslaki löytyy Finlexistä, Valtion säädöstietopankista:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1989/19890503