Jos on saanut terveüdellisistä syistä vapautuksen armeijasta, voiko osassa tapauksista käydä armeijan vapaaehtoisesti?

Kysytty

Jos on saanut terveüdellisistä syistä vapautuksen armeijasta, voiko osassa tapauksista käydä armeijan vapaaehtoisesti?

Vastaus

Vastattu

Mistään ei löydy tietoa, että armeijaan voisi hakeutua vapaaehtoisesti, kun on saanut vapautuksen terveydellisistä syistä. Tässä tietoa Aseistakieltäytyjien liiton artikkelista sekä lakipykälistä.

Vapautus armeijasta terveydellisiin syihin vedoten on lopullinen aseistakiltäytyjien liiton artikkelin mukaan. Tosin vapautus voidaan myöntää joko kokonaan rauhan ajaksi tai määräaikaisesti korkeintaan kolmeksi vuodeksi, minkä jälkeen palveluskelpoisuus tarkastetaan uudestaan. Useimmat ensimmäisellä kerralla määräaikaisen vapautuksen saaneet vapautetaan myöhemmin kokonaan. Mikäli asevelvollista ei ole todettu kertaakaan palveluskelpoiseksi ennen sen vuoden loppua jona hän täyttää 25 vuotta (eikä hän ole jäänyt luvatta pois kutsunnoista tai palveluskelpoisuuden tarkastuksista), hänet vapautetaan lopullisesti.

https://akl-web.fi/fi/palveluksesta-vapauttaminen/palveluksesta-vapauttaminen-terveydellisin-perustein

Asevelvollisuuslain mukaan liikekannallepanon aikana terveydellisistä syistä vapautetut voidaan kutsua palvelukseen:

87 §
Palveluksesta rauhan aikana vapautetun määrääminen palvelukseen

Asevelvollisuuden suorittamisesta rauhan aikana terveydellisestä syystä vapautettu asevelvollinen voidaan yleisen liikekannallepanon aikana määrätä kutsuntaan tai 26 §:ssä tarkoitettuun tarkastukseen sekä määrätä palvelukseen, jos hänet todetaan palveluskelpoiseksi.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20071438

1 ääntä

Kommentit

Kyllä joskus oli diabeetikkoja armeijassa.