Jos on AMK-tutkinto muuna kuin kirjastoalan tradenomina, esim. Sairaanhoitaja (AMK) ja suorittaa sen lisäksi yliopistossa kirjastoalalle vaadittavat…

Kysytty

Hei,

Jos on AMK-tutkinto muuna kuin kirjastoalan tradenomina, esim. Sairaanhoitaja (AMK) ja suorittaa sen lisäksi yliopistossa kirjastoalalle vaadittavat informaatiotutkimuksen opinnot (60 op), niin saako silloinkin kirjastoalan pätevyyden vaikka päätutkinto onkin aivan muuta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoasetus (406/2013) määrittelee kirjaston henkilöstön koulutusrakenteen ja kelpoisuusvaatimukset. Määritelmän 2. kohdan mukaan ammattikorkeakoulussa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot pätevöittää alalle.

Näin ollen päätutkinnolla ei ole lain puolesta väliä, jos vaadittavat 60 (lisä)opistopistettä täyttyvät. Kirjastot voivat määritellä omia pätevyysvaatimuksiaan. Voit selailla avoimia työpaikkoja esimerkiksi Kirjastot.fi-sivuston ammattikalenterista: http://www.kirjastot.fi/ammattikalenteri/avoimet_tyopaikat#.V5miFE0QbGI