Jos minulla on alempi korkeakoulututkinto ja 60 opintopisteen opinnot kirjasto- ja tietopalvelualalta, olenko kelpoinen työskentelemään kirjastossa?

Kysytty

Jos minulla on alempi korkeakoulututkinto ja 60 opintopisteen opinnot kirjasto- ja tietopalvelualalta, olenko kelpoinen työskentelemään kirjastossa?
Vai tuleeko minulla olla ylempi korkeakoulututkinto?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olet kelpoinen työskentelemään kirjastonhoitajana. Yleisissä kirjastoissa ja erikoiskirjastoissa työskentelee kirjastonhoitajia hyvin monenlaisella koulutustaustalla. Kelpoisuusehtona on soveltuva korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen (35 ov) laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot. Korkeakoulututkintoja on hyvin monenlaisilta aloilta. Nykyisin kirjastonhoitajan tehtäviin voi valmistua myös ammattikorkeakoulusta.

Aiheesta on kysytty palvelussamme ennenkin. Voit lukea alla olevasta linkistä vuonna 2018 päivitetyn vastauksen.

https://www.kirjastot.fi/kysy/millaisen-koulutuksen-tarvitsee-etta-paasee

Kunnan kirjastolaitoksen henkilöstön koulutusrakenne ja kelpoisuusvaatimukset (Valtioneuvoston asetus kirjastoista 406/2013, 4. pykälä):

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20130406

4 ääntä

Kommentit

Nykyään tuo asetus on kumottu, joten kirjastonhoitajana voi periaatteessa työskennellä vaikka levyseppä-hitsaajan papereilla. Käytännössä kunnat kuitenkin useimmiten edellyttävät vanhan asetuksen mukaista pätevyyttä,
Nykysessä kirjastolaissa osaamisesta säädetään näin:

"Yleisellä kirjastolla tulee olla riittävä määrä kirjasto- ja informaatioalan koulutusta saanutta ja muuta henkilöstöä. Asiantuntijatehtävässä toimivalta edellytetään soveltuvaa korkeakoulututkintoa, jollei tehtävän luonteesta muuta johdu.

Kunnan kirjastolaitosta johtavalta vaaditaan virkaan tai tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, johtamistaito ja hyvä perehtyneisyys kirjastojen tehtäviin ja toimintaan."

joten olet hyvässä asemassa sukeltamaan jännittäviin kirjastoalan töihin!