Jos löytää omalta maaltaan raakakultaa tai raakajalokiviä, saako ne pitää ja mihin ne voi myydä?

Kysytty

Jos löytää omalta maaltaan raakakultaa tai raakajalokiviä, saako ne pitää ja mihin ne voi myydä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos kyseessä on valtion omistama alue, kullanhuuhdontaan tarvitaan kullanhuuhdontalupa (Kaivoslaki 621/2011 22 §). Kullanhuuhdontaluvan haltijalla on oikeus hyödyntää kullanhuuhdonnan sivutuotteena irtomaasta löytyneitä jalo- ja korukiviä sekä kultaesiintymiä (621/2011 23 §). Kaivoslaissa ei erikseen kielletä omalta maalta löytyneiden esiintymien hyödyntämistä eli omasta maasta löytyneet kultaesiintymät sekä kullanhuuhdonnan sivutuotteena löytyneet jalo- ja korukivet ovat näin ollen maanomistajan omaisuutta. Tosin kaikkeen kaivostoimintaan tarvitaan kaivoslupa. Luvat myöntää Tukes (Turvallisuus- ja kemikaalivirasto). Luvan saamiseen vaikuttavat monet muut säädökset ja lait, kuten esimerkiksi luonnonsuojelulaki. Laki löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110621?search%5Btype%5D=pika&… tarkempaa tarkastelua varten.

Raakakultaa ja raakajalokiviä voi myydä monin eri tavoin. Monilla paikkakunnilla toimii kiviharrastajien yhdistyksiä, joilla on alan asiantuntemusta. Esimerkiksi Suomen jalokiviharrastajain yhdistys ry:n kautta http://www.jalokiviharrastajat.fi/ löytyy ajankohtaista tietoa ja vinkkejä aiheeseen liittyen. Myös esimerkiksi nettikirpputoreilla voi kokeilla onneaan. Kannattaa myös lähestyä paikallista kultaseppää ja kysellä tarkemmin myyntimahdollisuuksista.