Jos lentokoneen musta laatikko kestää mitä tahansa, niin miksi koko lentokonetta ei tehdä samasta materiaalista?

Kysytty

Jos lentokoneen musta laatikko kestää mitä tahansa, niin miksi koko lentokonetta ei tehdä samasta materiaalista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liikennelentokoneissa on yleensä kaksi niin kutsuttua mustaa laatikkoa eli lentotietotallenninta. Niistä toinen tallentaa ohjaamossa käytyä keskustelua, toinen taas tietoja mm. lentokoneen asennosta, nopeudesta ja korkeudesta. Puhekielisestä nimestään huolimatta laitteet eivät ole mustia, vaan kirkasvärisiä. Niitä ympäröi kuori, jonka tarkoitus on suojata sisältö sekä iskuilta, kuumuudelta että paineelta. Mustat laatikot selviytyvätkin usein onnettomuuksista, ja niiden sisältämät tiedot auttavat selvittämään tapahtuneen syytä.

Täysin tuhoutumattomia nekään eivät silti ole. Monissa lento-onnettomuuksissa myös lentotietotallentimet ovat joko tuhoutuneet tai vaurioituneet käyttökelvottomiksi. Tärkeämpi syy sille, että koko lentokonetta ei rakenneta mustan laatikon tapaan on kuitenkin se, että se olisi sekä epäkäytännöllistä että hyödytöntä. Lentokoneesta tulisi ensinnäkin liian raskas: jokaisen ylimääräisen kilon nostaminen ilmaan vaatii aina lisää energiaa, mikä tarkoittaa lisää moottoritehoa ja sen myötä enemmän polttoainetta. Myös polttoaine painaa, mikä lisäisi kokonaispainoa entisestään. Toiseksi lähes tai täysin tuhoutumaton lentokone ei auttaisi matkustajia esim. maahansyöksyssä, sillä törmäyksestä syntyvä energia olisi koneen sisällä oleville ihmisille joka tapauksessa liikaa. Sen sijaan tällainen lentokone voisi aiheuttaa vakavaa tuhoa ympäristölle paikassa, johon se putoaisi.

Tietoa mustista laatikoista:
Aviation-Accidents.net: http://www.aviation-accidents.net/black-box/
Wikipedia: http://fi.wikipedia.org/wiki/Musta_laatikko