Jos kuolee velkaisena (useita tuhansia euroja).Omaisuutta ei ole.Kenelle tulisi ensisijaisesti maksaa pankkitilillä olevista rahoista (muutama satanen) maksut?

Kysytty

Jos kuolee velkaisena (useita tuhansia euroja).Omaisuutta ei ole.Kenelle tulisi ensisijaisesti maksaa pankkitilillä olevista rahoista (muutama satanen) maksut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuolleen henkilön ja kuolinpesän veloista säädellään perintökaaren 21 luvussa. Perintökaari löytyy ajantasaisena Finlex –tietopankista seuraavasta linkistä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1965/19650040

Perintökaaren 21 luvussa todetaan, että jos vainajalla on velkoja, velkojen maksuun käytetään vainajan omaisuus. Ennen velkojen maksua kuolinpesän varoista maksetaan pesänselvitysvelat. Pesänselvitysvelkoja ovat perintökaaren 18 luvun 5 §:n mukaan esim. kohtuulliset hautaus- ja perunkirjoituskustannukset.

Eduskunnan kirjastossa on runsaasti perintöoikeudellista kirjallisuutta. Voimme suositella esimerkiksi Aulis Aarnion ja Urpo Kankaan kirjoittamia "Suomen jäämistöoikeus 1 : perintöoikeus" vuodelta 2009 ja "Perhevarallisuusoikeus" vuodelta 2010. Defensor Legis –lehden numerossa 4/2005 on julkaistu Liisa Lehtimäen artikkeli "Ylivelkainen kuolinpesä – pesän selvittäminen, konkurssi ja konkurssin vaihtoehdot", on erinomainen esitys aiheesta.

Kirjastossa emme voi antaa oikeudellista neuvontaa. Jos haluat kysymykseesi juristin kannanottoa voit soittaa yleiseen oikeusapuohjaukseen puhelinnumeroon: 0100 86200.