Jos korkeakoulun opinnäytetyöhön liittyy teososana tallenne konsertista, jossa on esitetty nykysäveltäjien musiikkia, miten tulee suhtautua tallenteen…

Kysytty

Jos korkeakoulun opinnäytetyöhön liittyy teososana tallenne konsertista, jossa on esitetty nykysäveltäjien musiikkia, miten tulee suhtautua tallenteen julkaisemiseen kirjastossa (käsikirjastossa, osana opinnäytetyötä)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jotta konsertista tehtyä tallennetta voisi laillisesti levittää julkisesti, pitäisi sekä sävellysten (Teosto) että esittäjien (Gramex) osalta hankkia ns. mekanisointilupa. Sitä tarvitaan normaalisti kaupallisten äänitteiden valmistamiseen, mutta jos teokset eivät ole opinnäytteessä sitaattioikeuden perusteella, niiden levittämiseen tarvitaan lupa.

Tilanne on hiukan toinen, jos tämä opinnäytteen liitteenä oleva tallenne on tehty kaikkien asianosaisten luvalla ja tieten. Kun tallennetta ei ole tehty kaupalliseen levitykseen, pelkkä lupa riittänee käyttämiseen opinnäytteen yhteydessä.

Jos lupia ei ole pyydetty eikä niitä haluta ryhtyä pyytämään, kirjasto voi ratkaista asian ottamalla äänitteen erilleen kirjallisesta työstä ja laittamalla vain kirjallisen osan käytettäväksi.

Tämän enempää en uskalla näillä lähtötiedoilla sanoa.

Heikki Poroila 1.3.2012