Jos kirjastoautonkuljettaja ei ole suoritettu kirjastoala koulusta voinko Han työskentelee yksin ? Missä kirjastolaki maritellaan sen?

Kysytty

Jos kirjastoautonkuljettaja ei ole suoritettu kirjastoala koulusta voinko Han työskentelee yksin ? Missä kirjastolaki maritellaan sen?

Vastaus

Vastattu

Kirjastoasetus 4 §  määrittelee kirjastojen petyvyysvaatimukset.

"Henkilöstön koulutusrakenne ja kelpoisuusvaatimukset

Kunnan kirjastolaitoksen henkilöstöstä vähintään 70 prosentilla tulee olla:

1) yliopistossa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot;

2) ammattikorkeakoulussa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot;

3) ammatillinen perustutkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 35 opintoviikon laajuiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot; taikka

4) tieto- ja kirjastopalvelujen ammattitutkinto.

Kunnan kirjastolaitoksen henkilöstöstä vähintään 45 prosentilla tulee olla 1 momentin 1 tai 2 kohdan mukainen koulutus.

Kunnan kirjastolaitosta taikka yhtä tai useampaa toimipistettä johtavalta vaaditaan virkaan tai tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, johon sisältyvät tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot."

Kunnan kirjaston henkilökunnasta 45% siis täytyy olla jokin kirjastoalan tutkinto. Jos kunta on pieni, voi olla, että kirjastoauton kuljettajaltakin vaaditaan kirjastoalan pätevyyttä. Vaikkei ammattitutkintoa olisikaan, täytyy kuitenkin olla taito toimia lainaus-, varaus- ja uusintatilanteissa yms.kirjastoasioinnissa vastaan tulevissa tilanteissa. Usein hyvä kielitaito on myös plussaa. Linja-auton ajokorttihan hänellä täytyy aina olla. Finlex.fi