Jos kaikki maailman varat jaettaisiin tasan kaikkien ihmisten kesken, minkä ajan kuluttua tilanne olisi sama kuin ennen varojen jakamista?

Kysytty

Jos kaikki maailman varat jaettaisiin tasan kaikkien ihmisten kesken, minkä ajan kuluttua tilanne olisi sama kuin ennen varojen jakamista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Öljymiljardööri Jean Paul Getty (1892-1976), eläessään yksi maailman rikkaimmista ihmisistä, pohti tätä kysymystä vuonna 1976 julkaistussa omaelämäkerrassaan As I see it. Moni Gettyn kirjassaan esittämä tulevaisuutta koskeva spekulaatio ja ennustus on sittemmin osoittautunut melko paikkansapitäväksi, joten hän saa kelvata auktoriteetiksi tässäkin asiassa. Jos maailman rahat ja omaisuus jaettaisiin tasan, Gettyn mukaan jo puolen tunnin kuluttua saajien taloudellisissa oloissa olisi huomattavia eroja. Yhdeksänkymmenen vuorokauden kuluttua erot olisivat jo hätkähdyttäviä, ja vuoden  - tai enintään kahden -  kuluttua omaisuus jakautuisi lähes täsmälleen samoin kuin aiemmin.