Jos joutuisi sellaiseen tilanteeseen, että ei ole mahdollisuutta saada ravintoa ja kuolisi ravinnon puutteeseen, millaista on kuolla tällä tavalla?

Kysytty

Jos joutuisi sellaiseen tilanteeseen, että ei ole mahdollisuutta saada ravintoa ja kuolisi ravinnon puutteeseen, millaista on kuolla tällä tavalla? Kun eikös ihminen voi kuitenkin selvitä ilman ravintoa muutaman kuukauden, eli millaisia nämä viimeiset kuukaudet olisivat, jos ne joutuisi elämään täysin ilman ravintoa?

Vastaus

Vastattu

Tiede-lehden numeron 3/2013 Kuka tietää -osastossa professori ja sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki vastasi kysymykseen "Mihin nälkään kuoleva kuolee?". Mustajoki selvitti nälkäkuoleman fysiologiaa seuraavasti:

Jollei energiaa ja muita ravintoaineita tule ruoasta, ne otetaan omista kudoksista. Eniten saa rasvakudoksesta ja lihaksista, mutta puutteen pitkittyessä ihminen alkaa "syödä" omia elimiään, mikä johtaa ongelmiin. Kun painosta on syöty 40-50%, kuolema on lähellä. Kuolinsyy vaihtelee yksilöstä toiseen.

Nälkiintymisen loppuvaiheessa useat elimet alkavat olla niin heikkoja, ettei kokonaisuus enää toimi. Silloin kuolema johtuu "monielinvauriosta". Usein kuolema kohtaa jo sitä ennen. Vaikea yleisinfektio voi viedä hautaan, koska nälkiintynyt elimistö torjuu mikrobeja heikosti. Lihaskadosta kärsineeseen sydämeen voi ilmaantua kohtalokas rytmihäiriö. Vitamiininpuutos voi aiheuttaa hermoston ja muiden elinten häiriöitä, jotka vievät hengen.

Elinaika määräytyy ravitsemustilan mukaan. Ylipainoiset elävät ilman ruokaa pitempään kuin normaalipainoiset, jotka puolestaan pärjäävät paremmin kuin alun perin vajaaravitut.

Kokonaan ilman ravintoa elävät nälkälakkolaiset menehtyvät tavallisesti parin-kolmen kuukauden kuluttua, mutta pitempiäkin aikoja on todettu. Turkkilaiset nälkälakkolaiset, jotka käyttivät päivittäin veden ohella teelusikallisen sokeria ja suolaa sekä B-vitamiini tiamiinia tulivat sairaalakuntoon keskimäärin 200 päivässä.