Jos jokin kirja/elokuva on jo poistettu kirjaston kokoelmasta, mutta siitä tehdään asiakkaan toimesta hankintaehdotus niin kuinka todennäköistä on, että teos…

Kysytty

Jos jokin kirja/elokuva on jo poistettu kirjaston kokoelmasta, mutta siitä tehdään asiakkaan toimesta hankintaehdotus niin kuinka todennäköistä on, että teos hankitaan uudelleen kokoelmaan?

Vastaus

Vastattu

Kun sekä hankinnat että poistot tehdään tapauskohtaisesti, todennäköisyyttä yksittäisen hankintaehdotuksen läpimenoon kysyjän hahmottelemassa tilanteessa on oikeastaan vaikea arvioida. Joitain suuntaviivoja voi kuitenkin yrittää hahmotella. Jos kirja/elokuva on poistettu vähäisen menekin vuoksi, uutta kappaletta ei ehkä olla kovin halukkaita hankkimaan yhden ehdotuksen perusteella. Tilanne on sama, jos kirjan/elokuvan on poistettaessa ajateltu jo eläneen aikansa kokoelman osana. Poistoihin on aina olemassa syyt ja perusteet, ja aineistokokoelmaa kokonaisuutena ajateltaessa on luonnollista ja väistämätöntä, että kokoelma elää ja sen koostumus muuttuu; ei ole tarkoituksenmukaista tarjota vuodesta toiseen täsmälleen samana pysyvää valikoimaa.