Jos ja kun päätän aikanaan lähestyä muutamaa kustantamoa käsikirjoituksella, miten on hyvä toimia tilanteessa, jossa saa useammalta taholta vihreää valoa…

Kysytty

Hei.
Jos ja kun päätän aikanaan lähestyä muutamaa kustantamoa käsikirjoituksella, miten on hyvä toimia tilanteessa, jossa saa useammalta taholta vihreää valoa. Tällaiseen tilanteeseen ei tunnu löytyvän mitään selkeää ohjenuoraa. Onko silloin syytä tehdä jonkinlaista kilpailutusta? Miten mahdollinen kilpailutus käytännössä tulisi hoitaa, mikäli asiaan on ”oikeaa kaavaa”. Onko esimerkiksi mahdollista kysyä erikseen, mitä kunkin kustantamon kustannussopimus pitäisi sisällään ja tehdä valinta sen myötä? Tämä on tiettyy utopistinen skenaario, mutta silti se on mielen päälle entänyt.

Vastaus

Vastattu

Hei,

Aloittelevan kirjailijan ura on usein hankala ja oikeaa tietoa kirjoittamisesta ja kirjojen kustantamisesta voi olla vaikea saada. Suosittelen, että tutustut Suomen kirjailijaliiton sivuihin. Sieltä saa perustietoa ja vinkkejä kirjailijana olemiseen ja kustannussopimusten tekemiseen. Voit olla myös suoraan yhteydessä Suomen kirjailijaliiton työntekijöihin esimerkiksi sähköpostilla ja saada sitä kautta tarkempaa tietoa kirjojen kustantamiseen liittyvissä asioissa.

Sivustolla on muun muassa Suomen Kirjailijaliitto, Suomen tietokirjailijat ja Suomen Kustannusyhdistys yhdessä laatimat hyvät käytännöt ja  muistilista kustannussopimusneuvotteluihin. Molemmilla on tarkoitus edistää kirjailijan ja kustantajana välistä sujuvaa kanssakäymistä ja reilua peliä kustannussopimussuhteissa.

Alla on linkit mainittuihin kirjailijaliiton sivuihin.

Suomen kirjailijaliitto etusivu

Suomen kirjailijaliitto, aiotko kirjailijaksi

suomen kirjailijaliitto, kustannussopimukset

Suomen kirjailijaliitto, yhteystiedot