Jos Iso-Britanniassa herttua ja herttuatar eroavat, menettääkö herttuatar tittelinsä?

Kysytty

Jos Iso-Britanniassa herttua ja herttuatar eroavat, menettääkö herttuatar tittelinsä? Vai voiko olla samaan aikaan kaksi "saman alueen" herttuatarta, jos herttua avioituu uudelleen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ison-Britannian aatelin jokseenkin monimutkaisesta arvonimijärjestelmästä johtuen tähän kysymykseen vastaaminen olikin yllättävän hankalaa. Lyhyesti ja ytimekkäästi: kun brittiaatelinen menee naimisiin, on hänen puolisonsa laillisesti oikeutettu tiettyihin aatelin privilegioihin. Niinpä esimerkiksi herttuan vaimo on lain silmissä herttuatar, vaikka hänen oikeutuksensa siihen onkin riippuvainen hänen avioliitostaan herttuan kanssa.

Jos tämä herttuapari myöhemmin hankkii avioeron, ei herttuan entisellä vaimolla enää ole tätä laillista arvonimeä. Hänellä säilyy kuitenkin eräänlainen tapaan tai sosiaalisiin konventioihin perustuva arvonimi (engl. courtesy title), johon ei sisälly samoja lain suomia oikeutuksia kuin laillisiin arvonimiin. Niinpä jos herttua menee uudelleen naimisiin, on täysin mahdollista, että maassa onkin yhtäkkiä kaksi saman alueen herttuatarta - uusi herttuatar, jolla on laillinen arvonimi, ja vanha herttuatar, jolla on vain tällainen courtesy title. Toki jos herttua päätyy jälleen avioeroon ja avioituu kolmannen kerran, näitä herttuattaria saattaisi hyvinkin olla jopa kolme tai enemmän.

Esimerkiksi Yorkin herttuan prinssi Andrew'n entinen vaimo Sarah Ferguson on edelleen "Sarah, Yorkin herttuatar", vaikka tähän arvonimeen ei sisällykään enää lain voimaa. Vuoden 1996 kuninkaallisen valtakirjan jälkeen prinssien entisillä vaimoilla ei enää ole oikeutta arvonimeen "hänen kuninkaallinen korkeutensa", mutta alempaan herttuattaren arvonimeen heillä on edelleen oikeus.

Lähteet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Courtesy_titles_in_the_United_Kingdom

https://timesmachine.nytimes.com/timesmachine/1901/07/31/117970280.pdf