Otsikko
Jos ihminen ei jostain syystä pääsisi näkemään itseään peilistä tai näkisi hänestä otettuja valokuvia, kuinka pian hän unohtaisi miltä hän näyttää eikä enää…

Kysytty

Jos ihminen ei jostain syystä pääsisi näkemään itseään peilistä tai näkisi hänestä otettuja valokuvia, kuinka pian hän unohtaisi miltä hän näyttää eikä enää tunnistaisi itseään peilistä tai valokuvista?

Vastaus

Vastattu

Kysymyksesi on lääketieteellisesti, psykologisesti ja antropologisesti niin laaja ja monitahoinen, ettei tässä palvelussa ole mahdollista vastata siihen tyhjentävästi.

On olemassa sairauksia ja oireita, jotka aiheuttavat vaikeuksia tunnistaa kasvoja. Tällaisia ovat esimerkiksi jotkin neurologiset sairaudet ja muistihäiriöt.

On vaikea sanoa, voisiko ihminen unohtaa oman ulkomuotonsa, jos hän ei voisi katsoa valokuvia tai peilin kaltaisia heijastavia pintoja. Kasvojen tunnistaminen on ihmislajin evoluution kannalta elintärkeää, joten voisi spekuloida, ettei unohtamista kovin helposti tapahtuisi ilman, että se johtuisi sairastumisesta tai vammautumisesta.

1 ääntä

Kommentit

Kasvosokeatkin tunnistavat yleensä itsensä peilistä vaikkei olisi koskaan peiliä tai omaa kuvaansa nähnytkään. Jotkut muutkin eläime ttunnistagvat itsensä peilistä, se on hyvin perustavanlaatuinen ominaisuus. Se että ei tunnista itseään peilistä on äärimmäisen harvinaista. Kasvosokeutta on tutkittu paljon, esimerkiksi tutkimuksessa "Mapping self-face recognition strategies in congenital prosopagnosia " https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29528679/) todettiin että kasvosokeat tunnistavat omien kasvojensa oikean puoliskon helpommin kuin vasemman.

Kun tekee nettihaun hakusanoilla "self-face recognition", käy tutkimusten otsikoista ja ingresseistä ilmi, että skitsofrenia heikentää omien kasvojen tunnistamista (mutta autismi ei).