Jos henkilö oli syksyllä 1902 Isokyrössä "maanviljelyskoulussa" niin mistähän oppilaitoksesta on ollut kyse ja löytyykö siitä historiikkia tai matrikkelia?

Kysytty

Jos henkilö oli syksyllä 1902 Isokyrössä "maanviljelyskoulussa" niin mistähän oppilaitoksesta on ollut kyse ja löytyykö siitä historiikkia tai matrikkelia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1) Suomen kansallisbibliografia (Fennica) ei tunne julkaisua, johon sopisivat tuntomerkit Isokyrö ja maanviljelys. - 2) Maakunta-arkistojen yleisluettelo IV (1994), jossa selostetaan Jyväskylän ja Vaasan maakunta-arkistojen aineistot, mainitsee sivulla 137- maatalousoppilaitokset. Niitä ovat Etelä-Pohjanmaan tietopuolinen karjanhoitokoulu, Ilmajoki, (aineistoa vuosilta 1911-1945); Keski-Pohjanmaan karjatalouskoulu, Kannus, (1922-1985); Keski-Pohjanmaan maamieskoulu, Kannus (1920-1944)sekä Korsholms lantmannaskola (1858-1950). Näistä vain Korsholman ruotsinkielinen on ollut toiminnassa vuonna 1902, ja arkistoluettelon mukaan aineistoon kuuluu oppilasmatrikkeli vuosilta 1859-1950. - 3) Vanha tietosanakirja mainitsee Isonkyrön pitäjästä, että siellä on toiminut Orismalan kartanossa v. 1885 perustettu maanviljelyskoulu ja 1882 perustettu karjanhoitokoulu. Fennicasta tulee muutama viite hakuehdoilla Orismala? ja Orisberg? (hakusanat katkaistu). Lupaavimmat viitteet ovat: Lars Björkenheim: Orismalan maatalouskoulut, Vaasa 1933, 7 sivua; Georg von Wendt: Ur Orisbergs historia, Helsingfors 1910, 15 sivua; Niilo Liakka: Orisbergin ruukki ja maatila, Porvoo 1920, 272 s., artikkeli kokoomateoksessa. Näissä tuskin on mitään oppilasmatrikkelia, mutta tietoa oppilaitoksesta ja sen miljööstä.

7 ääntä

Kommentit

Minulla on taulu jossa poseeraavat Orismalan Maamieskoulun vuoden 1917 oppilaat. Kustakin on erillinen kasvokuva. Koulu oli Isossakyrössä. Varmaankin liittyy jotenkin Orisbergiin.

Olisin kiinnostunut kuulemaan onko tuossa vuoden 1917 oppilaiden taulussa henkilö nimeltä Otto Monthan?

Otto Monthan oli isoisäni isän serkku, kotoisin Keski-Suomesta Sumiaisista, opiskeli "maamieskoulussa Orisbergissa" (näin minulle on isotätini muistellut) ja kaatui Vilppulassa 1918. Koska hän oli maamieskoulun kirjoilla, hänet haudattiin Orisbergin kartanon hautausmaalle.

Olisin tavattoman kiitollinen, jos voisin saada kuvan tuosta oppilastaulusta, sikäli jos Otto Monthan siitä löytyy.
Sähköpostiosoitteeni on emonthan@suomi24.fi