Jos hautapaikkani on jo varattu ja maksettu nykyisellä asuinpaikallani, mutta muutan toiselle paikkakunnalle ja kuolen siellä, haudataanko minut tuohon…

Kysytty

Jos hautapaikkani on jo varattu ja maksettu nykyisellä asuinpaikallani, mutta muutan toiselle paikkakunnalle ja kuolen siellä, haudataanko minut tuohon varattuun paikkaan vai uudelle paikkakunnalle? Ts. olenko nyt sitoutunut asumaan loppuikäni kunnassa jossa minulla on hautapaikka valmiina? Ja onko koko Suomessa sama käytäntö tämän asian suhteen?

Vastaus

Vastattu

Sinut voidaan haudata joko nykyisen asuinpaikkakuntasi hautapaikalle tai jonkun toisen kunnan hautausmaalle. Suomessa on oikeus tulla haudatuksi oman kotipaikkakunnan hautausmaalle uskonnosta tai uskonnottomuudesta riippumatta. Helsingistä uuden arkkupaikan saavat vain kuollessaan Helsingissä kirjoilla olleet.

Aiheesta lisää: Suomen evankelis-luterilainen kirkko