Jos haluaisi elää paikassa, jossa ei juuri koskaan ole kireää pakkasta eikä tukalaa hellettä, missä kannattaisi asua?

Kysytty

Jos haluaisi elää paikassa, jossa ei juuri koskaan ole kireää pakkasta eikä tukalaa hellettä, missä kannattaisi asua?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaiselta paikalta vaikuttaisi ainakin Kolumbian pääkaupunki Bogotá, jossa vuoden keskimääräisesti alin lämpötila on vuosina 1995–2020 ollut kuukauden mukaan tammikuussa 7°C, ja ylin vastaavasti helmikuussa 20°C. Yleisesti ottaen Bogotássa vallitsee lauhkea ilmasto, tai subtrooppinen vuoristoilmasto. Lämpötiloissa saattaa kuitenkin saman kuukauden sisällä olla suuria vaihteluita - tammikuun (joka on yleensä kylmin kuukausi Bogotássa) lämpöennätys on toisaalta ollut +28,6°C, joka mitattiin vuonna 2003. Tällaiset lämpötilat ovat silti harvinaisia, sillä lämpömittarin lukema harvoin nousee yli 23 asteen. Lämpötilaennätyksiä ja keskimääräisiä lämpötiloja voi tarkastella esim. seuraavalta sivulta: https://www.climatestotravel.com/climate/colombia/bogota

Toinen paikka on Ecuadorin pääkaupunki Quito. Se on hieman Bogotáa viileämpi keskimääräisesti ylimmiltä lämpötiloiltaan, jotka ovat n. 17–18°C, keskimääräiset alimmat lämpötilat ovat hieman alle 10°C:n tienoilla, ja siten aavistuksen Bogotáa korkeampia. Muutoin koko vuoden keskilämpötila on 11–12°C. Tässä hieman säätilastoja Quitosta: https://en.climate-data.org/south-america/ecuador/provincia-de-pichincha/quito-1012/

Kumpaakin kohdetta luonnehtii se, että ne sijaitsevat päiväntasaajalla, mutta lisäksi korkealla merenpinnan yläpuolella, jolloin niissä vallitsee toisenlainen lämpötila ja ilmasto kuin päiväntasaajalla voisi muutoin olettaa. Huonoina puolina mainittakoon, että Bogotássa on useimmiten pilvistä ja pahimpina sadekuukausina saattaa Quitossa toisaalta olla vain muutama sadevapaa päivä.

0 ääntä

Kommentit

Suosittelisin katsomaan rannikkopaikkoja, koska meri varastoi lämpöä ja tasaa lämpötilan heilahteluita. Esimerkiksi suurin osa Uuden-Seelannin alueesta on ilmastoltaan kohtuullinen. Euroopastakin löytyy isoja saaria, joilla ilmasto on ihan kohtuullinen.