Otsikko
Jos EU- tai ETA-maasta tai Sveitsistä toiseen vastaavaan maahan (paitsi Sveitsiin itseensä) kuljettaa ruumaan menevissä matkatavaroissa esimerkiksi…

Kysytty

Jos EU- tai ETA-maasta tai Sveitsistä toiseen vastaavaan maahan (paitsi Sveitsiin itseensä) kuljettaa ruumaan menevissä matkatavaroissa esimerkiksi maksalaatikkoa tai kaurapuuroa, täytyykö silloin täyttää joitain lomakkeita, joissa suurin piirtein gramman tarkkuudella ilmoitetaan kuljetettavien elintarvikkeiden määrä? Olen nimittäin katsonut "Australian rajalla" -dokumenttisarjaa televisiosta ja huomannut, että ainakin sinne matkustettaessa kuljetettavista elintarvikkeista on ilmoitettava kirjallisesti. Entä jos elintarvikkeita kuljettaa johonkin sellaiseen Euroopan maahan, joka ei kuulu EU:hun eikä ETA:an?

Vastaus

Vastattu

EU- ja ETA-maita koskevia ohjeita virallisista määräyksistä mm. Elintarvikkeiden kuljettamisesta löytyy monesta eri lähteestä

Euroopan unionin viralliselta verkkosivulta https://european-union.europa.eu/index_fi löytyy paljon tietoa aiheesta. Valikon Asuminen, työskentely ja opiskelu alta löytyy oma sivunsa Matkustaminen EU:ssa. Eläintuotteiden, elintarvikkeiden ja kasvien kuljettamisesta löytyy Euroopan unionin sivulta oma osionsa https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/carry/meat-dairy-animal/index_fi.htm

Kyseisellä sivulla mainitaan seuraavasti:

Eläintuotteiden, elintarvikkeiden ja kasvien kuljettaminen EU:hun:

“EU-maissa matkustaessasi voit kuljettaa mukanasi liha- ja maitotuotteita henkilökohtaiseen kulutukseen. Tämä koskee myös EU:ssa kasvatettuja kasveja ja kasvituotteita, kuten leikkokukkia, hedelmiä ja kasviksia, joissa ei ole tuholaisia tai tauteja.

Tässä yhteydessä EU käsittää 27 EU-maata, Andorran, Islannin, Liechtensteinin, Norjan, San Marinon, Sveitsin.

Näitä sääntöjä sovelletaan myös silloin, kun kuljetat lihavalmisteita tai maito- tai kasvituotteita matkatavaroissa, tilaat niitä verkosta tai lähetät niitä postitse.

Paikallisten eläintauti- ja kasvintuhoojaepidemioiden yhteydessä kuljettamiesi tuotteiden tyyppiä ja määrää voidaan rajoittaa.”

Färsaaria ja Grönlantia koskevat omat erityissäänöt, jotka on lueteltu kyseisellä sivustolla.

Saavuttaessa EU:hun EU-maiden ulkopuolelta:

“Jos matkustat EU:hun EU:n ulkopuolisesta maasta, et saa tuoda mukanasi lihavalmisteita tai maitotuotteita. Voit kuitenkin tuoda rajoitetun määrän hedelmiä ja vihanneksia sekä munia, munatuotteita ja hunajaa. Myös rajoitettu määrä kalaa tai kalatuotteita sallitaan.”

Sivulla mainitut paikalliset eläintaudit voivat rajoittaa tuontia. Tästä esimerkkinä on Afrikkalainen sikarutto (ASF), jonka takia EU-alueella on lihan, maidon ja muiden eläimistä saatavien elintarvikkeiden tuonnille rajoituksia. Aiheesta löytyy lisätietoa Ruokaviraston verkkosivulta https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/elintarvikkeiden-tuliaistuonti/ , jossa mainitaan että:

“Sian ja villisian lihan, -raakalihavalmisteiden, -lihavalmisteiden ja muiden sian- tai villisian lihaa sisältävien tuotteiden tuontia on rajoitettu afrikkalaisen sikaruton (ASF) takia Viron, Latvian, Liettuan, Puolan, Unkarin, Romanian, Bulgarian, Slovakian, Italian ja Saksan alueilta EU:ssa.”

Kyseisellä Ruokaviraston sivulla on kattavasti myös muuta tietoa aiheeseen liittyen.

Myös Suomen Tullin sivulta https://tulli.fi/henkiloasiakkaat/matkailijalle/elintarvikkeet löytyy tietoa aiheeseen liittyen sekä tullineuvonnan yhteystiedot.

Tästä voisi päätellä, että EU:n sisällä, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, elintarvikkeiden kuljettaminen on pääosin sallittua tai vapaampaa. Ja taas EU:n ulkopuolisista maista EU:hun kuljetettuna rajoitetumpaa.

Kannattaa kuitenkin varmistaa asia aina jokaisen maan omalta viralliselta taholta, koska jokaisella maalla on omat viralliset määräyksensä maahan tuotavista elintarvikkeista ja niihin liittyvistä rajoituksista sekä tullaukseen liittyvistä asioista. Kyseinen tieto löytyy aina jokaisen maan omilta virallisilta sivuilta, joten tarkkaa listausta erikseen jokaisen maan elintarvikkeiden tuonti- tai vientirajoituksista tai tullaukseen liittyvistä määräyksistä on vaikea antaa.

Eri maiden tietoja aiheeseen liittyen voi hakea Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n englanninkielisiltä sivuilta https://www.iatatravelcentre.com/#

Kyseiseltä sivulta löytyy Know before you go -valikon alta pudotusvalikot, joista voi hakea kohdemaan mukaan tietoa joko Passport, Visa & Health regulations tai Customs, Currency & Airport information - valikoista. Elintarvikkeiden ja tullauksen osalta, kannattaa käyttää Customs, Currency ja Airport information -valikkoa. Valitse valikosta se maa johon olet matkustamassa, sen jälkeen paina kohtaa Check. Tämän jälkeen pitäisi aueta sivu, jossa on tarkempaa tietoa aiheeseen liittyen kyseisen maan rajoituksista ja määräyksistä.