Jos eduskuntaan valitaan 26-vuotias mies, joka ei ole suorittanut asevelvollisuutta, miten toimitaan? Jättääkö hän eduskunnan ja menee armeijaan? Tekeekö hän…

Kysytty

Jos eduskuntaan valitaan 26-vuotias mies, joka ei ole suorittanut asevelvollisuutta, miten toimitaan? Jättääkö hän eduskunnan ja menee armeijaan? Tekeekö hän siviilipalveluksen eduskunnassa vai mitä ihmettä hän tekee?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asevelvollisuuslain 1438/2007 35§:n mukaan
"Asevelvollisen tekemän ilmoituksen perusteella hänelle määrättyä varusmiespalveluksen aloittamisaikaa siirretään tai hänet vapautetaan kertausharjoituksesta, jos siirtäminen tai vapauttaminen on tarpeen kansanedustajan tehtävän, valtioneuvoston jäsenyyden tai Euroopan parlamentin jäsenyyden hoitamista varten. Varusmiespalvelus on kuitenkin aloitettava viimeistään sinä vuonna, jona asevelvollinen täyttää 29 vuotta.

Edellä 1 momentissa tarkoitettu ilmoitus on tehtävä kirjallisesti aluetoimistolle ja ilmoitukseen on liitettävä selvitys tehtävästä."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20071438

Ks. myös perustuslaki 731/1999 28§
"Edustajantoimen hoitaminen keskeytyy siksi ajaksi, jonka kansanedustaja toimii Euroopan parlamentin jäsenenä. Edustajantointa hoitaa tänä aikana hänen varaedustajansa. Edustajantoimen hoitaminen keskeytyy myös asevelvollisuuden suorittamisen ajaksi."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731?search%5Btype%5D=pi…

Esimerkkitapauksessa oleva 26 vuotias henkilö joutuisi siis suorittamaan asevelvollisuuden kansanedustajakautensa loppupuolella, koska vaalikausi on neljän vuoden pituinen. Tällöin edustajantoimen hoitaminen keskeytyy asevelvollisuuden suorittamisen ajaksi.