Jos asuu ja on töissä Yhdysvalloissa, kuinka todennäköisesti joutuu ainakin joskus käymään New Yorkissa? Tarkoitan siis New York Cityä, en New Yorkin…

Kysytty

Jos asuu ja on töissä Yhdysvalloissa, kuinka todennäköisesti joutuu ainakin joskus käymään New Yorkissa? Tarkoitan siis New York Cityä, en New Yorkin osavaltiota. Kysyn tätä, koska kaikki henkilöthän eivät pidä ruuhkaisista metropoleista, mutta jos kuitenkin sattuu asumaan maassa, jossa niitä on, kuinka todennäköisesti joutuu kuitenkin joskus sellaisessa käymään? Yhdysvalloissa kun kuitenkin on myös harvaankin asuttuja alueita, joten jos tällainen henkilö asuu ja käy töissä sellaisessa paikassa, tuskin hänelle silloin on ainakaan paljon haittaa ruuhkaisista suurkaupungeista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On täysin mahdollista asua ja työskennellä Yhdysvalloissa tarvitsematta koskaan käydä New Yorkin kaupungissa. Noin vuosi sitten julkaistun tutkimuksen mukaan 11% amerikkalaisista ei ole koskaan käynyt sen osavaltion ulkopuolella, jossa he ovat syntyneet. Vähemmän kuin puolet amerikkalaisista (46%) on sellaisia, jotka ovat vierailleet elämänsä aikana useammassa kuin kymmenessä osavaltiossa. Sellaista tutkimusta en löytänyt, joka vastaisi suoraan siihen kysymykseen, kuinka moni amerikkalaisista ei ole koskaan käynyt New Yorkissa - monia arvioita kuitenkin, ja selvä enemmistö näistä tuntui kallistuvan sille kannalle, että New Yorkissa milloinkaan vierailemattomien amerikkalaisten osuus saattaa olla jopa 50%.

Tuore tutkimus siitä, missä amerikkalaiset haluaisivat mieluiten asua, kertoo, että vain 12% valitsisi kotipaikakseen suurkaupungin. Luku on hieman pienempi kuin suurkaupungeissa todella asuvien amerikkalaisten määrä, 20% väestöstä, minkä lisäksi lähes yhtä moni (19%) asuu suurkaupunkien esikaupunkialueilla. Yli 60% amerikkalaisista asuu siis suurkaupunkien ulkopuolella, ja vedoten edellä mainittuun amerikkalaistaipumukseen pysytellä tiukasti kotiseuduillaan, voisi otaksua, että tämän väestönosan on aivan yhtä helppoa halutessaan välttää metropoleja kuin niissä vierailla.

https://theculturetrip.com/north-america/usa/articles/an-incredible-number-of-americans-have-never-left-their-home-state/

https://news.gallup.com/poll/245249/americans-big-idea-living-country.aspx