Jos ajattelee ruokaa pelkästään siltä kantilta, että se on ihmiskehon polttoainetta, niin onko jossain kirjassa tai tutkimuksessa määritelty milloin kukin…

Kysytty

Jos ajattelee ruokaa pelkästään siltä kantilta, että se on ihmiskehon polttoainetta, niin onko jossain kirjassa tai tutkimuksessa määritelty milloin kukin ruoka-aine on optimaalisimmassa muodossaan valmistettu ihmiskehon ottaa siitä tarpeellinen talteen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käännyimme kysymyksesi kanssa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen puoleen ja sieltä vastattiin näin: "Seuraava teos käsittelee aihetta: Bergström L. Nutrient losses and gains in the preparation of foods. Uppsala: Livsmedelsverket; 1994, ja alla on siihen suora linkki.

Asiaa ei voi ihan lyhyesti esittää, sillä jo esivalmisteluilla kuten pilkkomisella, raastamisella ja repimisellä on erilaisia vaikutuksia eri ruokien ravintosisältöön, minkä lisäksi erilaiset kuumennus-, jäähdytys- ja säilöntämenetelmät ajallisine kestoineen."

http://www.fineli.fi/download/rapportNLG.pdf