Jos ajanlasku alkoi Jeesuksen syntymästä, eikö joulun pitäisi olla uutena vuotena?

Kysytty

Jos ajanlasku alkoi Jeesuksen syntymästä, eikö joulun pitäisi olla uutena vuotena?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleinen joulun viettämisen ajankohta ei ole alkuperältään kristillinen, vaan se liittyy talvipäivän seisauksen eli vuoden lyhimmän valoisan päivän juhlimiseen. Myös itse sana "joulu" on alkuperältään vanhempaa perua kuin kristinusko.

Kristinuskon Jeesuksen todellisesta syntymävuodesta tai -päivästä ei ole mitään historiallisia dokumentteja. Raamatun Matteuksen ja Luukkaan evankeliumit kuvailevat Jeesuksen syntymää, mutta ilman mitään vuodenaikaan liittyviä täsmenteitä.

Todennäköisesti Jeesuksen oletettu syntymäaika on sovitettu yhteen pakanallisen joulun viettoajan kanssa, koska talvipäivän seisausta on joka tapauksessa juhlittu. On siis ollut käytännöllistä sopia, että myös Jeesus sattui syntymään talvipäivän seisauksen aikoihin. Joulun - ja Jeesuksen oletetun syntymäajan - melko sekavaa historiaa on esitelty Wikipedian artikkelissa https://fi.wikipedia.org/wiki/Joulu.

Ajanlaskun alkamisen historia ja erilaiset kalenterit ovat vuosituhansien aikana vaihdelleet suuresti. Nykyisin voimassa oleva tapa laskea aikaa perustuu ns. kalenterivuoden 365 päivän jakamiseen 12:sta eripituiseen kuukauteen. Se, että vuosi alkaa noin viikko talvipäivän seisauksen jälkeen, on sopimuksenvarainen asia, kuten myös se, että vuodeksi 1 on sovittu oletettu Jeesuksen syntymävuosi. Monet tietokirjat eivät käytäkään enää perinteistä lyhennettä eKr. tai jKr (ennen tai jälkeen Kristuksen), vaan lyhenne on neutraalisti eaa tai jaa (ennen tai jälkeen ajanlaskumme ajan).

Asioita mutkistaa se, ettei tähtitieteellinen vuosi ole täsmälleen 365 vuorokauden pituinen ja tästä syystä ajanlaskussamme käytetään nykyään joka neljäs vuosi ns. karkauspäivää.

Heikki Poroila