Joku ranskalainen kirjailija on kuulemma kirjoittanut kirjan, jossa ei ole kertaakaan tiettyä kirjainta (olisikohan ollut e?). Osaisittekohan sanoa kirjailijan…

Kysytty

Joku ranskalainen kirjailija on kuulemma kirjoittanut kirjan, jossa ei ole kertaakaan tiettyä kirjainta (olisikohan ollut e?). Osaisittekohan sanoa kirjailijan nimen ja kirjan myös (sekä löytyykö se kirjastosta)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Raymond Queneau on kirjoittanut kirjan Exercises de style (1947). Se on suomennettu nimellä Tyyliharjoituksia v.1991. Kirjassa sama pikku tarina kerrotaan 99 kertaa eri tavalla. Yksi näistä tyylikeinoista on nimeltään Lipogrammi ; yhdessä tarinan muunnelmassa jätetään pois joku tietty kirjain, eli tässä tapauksessa e.

Kokonaisen romaanin ilman e-kirjainta on kirjoittanut Georges Perec ; La disparition (1969). Kirjaa ei alkukielisenä löydy pääkaupunkiseudun yleisistä kirjastoista. Englanninkielinen käännös löytyy (A void, 1994).

2 ääntä

Kommentit

On kyllä ihan hulvaton tuo Tyyliharjoituksia, ostin sen aikoinaan hyvälle ystävälle 50-vuotislahjaksi :)