Jokin Pablo Nerudan (alunperin) espanjankielinen rakkausruno on englanniksi nimeltään: "I like you to be still" mikähän on kyseisen runon suomenkielinen versio…

Kysytty

Jokin Pablo Nerudan (alunperin) espanjankielinen rakkausruno on englanniksi nimeltään: "I like you to be still" mikähän on kyseisen runon suomenkielinen versio/vastine?

Vastaus

Vastattu

Sanoin "Me gustas cuando callas" alkaa 15. runo (Poema XV) Nerudan kokoelmassa Veinte poemes de amor y una canción desesperada (1924). Nerudan Valitut runot (Tammi, 1983) sisältää tämän kokoelman runot I, III, IV, VII, X, XII, XIII, XIV ja XX – XV ei ole mukana tässä, eikä se tullut vastaani muissakaan Neruda-suomennoksia sisältävissä kirjoissa.

Digitaalisen kirjallisuuden sivusto Nokturno.fi tarjoaa kuitenkin Veinte poemes... -kokoelman kokonaisuudessaan ilmaiseksi ladattavana PDF-tiedostona runoilija Jusu Annalan kääntämänä (Kaksikymmentä rakkausrunoa ja epätoivon laulu, 2008). Annalan tulkinnassa 15. runon alkusanat ovat "Tahdon sinun olevan vaiti".

20 rakkausrunoa ja epätoivon laulu – Nokturno.fi

2 ääntä

Kommentit

Hieno vastaus taas, kiitos, Tampere. En ole kysyjä, mutta kiittelen kuitenkin.