Jokin hyvä artikkeli omakohtaisesta elämäkertakirjoittamisesta

Kysytty

Jokin hyvä artikkeli omakohtaisesta elämäkertakirjoittamisesta

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Elämäkertakirjoittamisesta löytyy aineistoa mm. seuraavista kirjoista:
Vilkko: Omaelämäkerta kohtaamispaikkana. SKS, 1997,
Aikanaisia : kirjoituksia naisten omaelämäkerroista. SKS, 1993,
Aina uusi muisto/toim. Eskola. Jyväskylän yliopisto, 1997.
Jeja-Pekka Roos on kirjoissaan tarkastellut suomalaisten elämäntapaa omaelämäkertojen avulla: Suomalainen elämä (SKS, 1987), Elämäntapaa etsimässä (Tutkijaliitto, 1985) ja Elämäntavasta elämäkertaan (Tutkijaliitto, 1988).

Artikkelitietokanta Aleksista poimin seuraavat lehtiartikkeliviitteet:
Latikka: Elämäkerta - löytöretki itseen. Mielenterveys 3/1997, s. 34-35
Laurinolli: Jokaisella on arvokas tarina. Et-lehti 4/2001, s. 82-84
Jalkanen: Elämäntarinat kantavat eteenpäin. Opettaja 26-31/2001, s. 24-25
Heinonen: Oman elämäkerran kirjoittaminen. Sukuviesti 3/1993, s. 16-17

Aineiston saatavuuden voit tarkistaa Porin kaupunginkirjaston aineistorekisteristä http://kirjasto.pori.fi/riimi/zgate.dll

Myös internetistä löytyy tietoa aiheesta, mm. Yliopistolehden artikkeli Elämän tilkkutäkki osoitteessa http://yliopistolehti.helsinki.fi/1997_11/ylart12.htm