Joitakin aikoja sitten kysyin, miten on ymmärrettävä viittä henkilöä esittävän lehtikuvan kuvatekstissä ilmaisu herra X on kuvassa toinen oikealta. Katsottuna…

Kysytty

Joitakin aikoja sitten kysyin, miten on ymmärrettävä viittä henkilöä esittävän lehtikuvan kuvatekstissä ilmaisu herra X on kuvassa toinen oikealta. Katsottuna lukijan suunnalta vai kuvassa olevien takaa? En muista henkilöä, joka asiaan vastasi, mutta hänen mukaansa tekstin pitäisi kertoa kyseisen henkilön sijainti lukijan suunnalta katsottuna.

Olen havainnut jo kauan, että asia on toisin ja vastaaja pyysi mahdollista esimerkkiä. Tänään (31.12,2011) Helsingin Sanomissa tällainen esimerkki on. Sivun A 12 kuvassa Espoon valtuuston voimahahmot sanotaan, että Markku Markkula on kuvassa oikealla. Kun tunnen henkilöt, niin tiedän, että Markkula on kuvassa lukijasta katsottuna vasemmalla.

Onko käytäntö yleisemminkin muuttunut vai onko Helsingin Sanomat omilla teillään? Ainahan asialla ei ole merkitystä, mutta olisi kuitenkin mukavaa, että kuvatekstit tässä suhteessa olisivat yksiselitteisiä, jotta voisi ryhmäkuvassa paikallistaa nekin henkilöt, joita lukija ei tunne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HS 31.12. sivulla A 12 on kolme erillistä valokuvaa joissa kussakin yksi henkilö. Kuvien erillisyyttä havainnollistaa vielä kunkin omaa pistemäärää kuvaava numeropallukka kuvien oikeassa alalaidassa. Mielestäni kyseessä on selvästi virhe kuvien tekstityksessä, oikein olisi ollut "Markku Markkula (vas.)" Tuosta virheestä johtuen myös toisten henkilöiden henkilöllisyys tulee tulkituksi väärin, sillä toisiin kuviin ei yhdistetä kuvatekstissä henkilönimeä, vaan henkilöt päätellään ainoan mainitun (Markkulan) mukaan.

Yleensaä HeSassa kuvien henkilöt on nimetty lukijasta katsoen, näin väitän pelkästään monivuotisen lukijakokemuksen perusteella.