Joissakin sukunimissä esiintyy loppuliitteenä -koff tai -jeff, noff- saattaa kuulua samaan sarjaan. Jossain määrin venäläisperäisiä nuo liitteet käsittääkseni…

Kysytty

Joissakin sukunimissä esiintyy loppuliitteenä -koff tai -jeff, noff- saattaa kuulua samaan sarjaan. Jossain määrin venäläisperäisiä nuo liitteet käsittääkseni ovat, mutta mikä lienee niiden merkitys? Ja mistä ne ovat alunperin peräisin. Joitain väitteitä olen kuullut, että ne olisivat alunperin Juutalaisperäisiä, mutta en ole löytänyt tälle vahvistusta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuon tyyppiset nimet ovat enimmäkseen venäläisperäisiä. Kysymyksessä on alkuaan muoto, joka ilmoittaa omistajan, esim.

Andrej/Андрей ’Andrei’ josta muodostetaan Andrejev/Андреев ’Andrein’

Ivan/Иван ’Ivan’, Ivanov/Иванов ’Ivanin’.

Suomessa (ja monissa muissakin latinalaista aakkostoa käyttävissä kirjoitusjärjestelmissä) nimen loppu on usein vakiintunut muotoon –off, -eff sen vuoksi, että huolitellussa venäjässä kirjoituksen sananloppuinen
-v/-в useimmissa yhteyksissä äännetään kuten f.

Tyypillisiä juutalaisnimiä nämä eivät ole. Monet Suomen ja muidenkin maiden juutalaissuvut ovat kuitenkin aikanaan eläneet Venäjällä ja heidän nimensä on tuolloin usein mukautunut venäläistyyppiseksi.

Myöskään monet suomalaiset, joilla on tällaisia nimiä, eivät varsinaisesti ole venäläistä sukua, vaan rajakarjalaisia.

Suomen juutalaisnimistä

Ekholm, Laura ja Simo Muir
Isänmaasuhteen rakentaminen ”kansallisten” nimien avulla : Helsingin juutalaisessa seurakunnassa tehdyt sukunimien vaihdot 1930-1944
http://elektra.helsinki.fi/se/h/0018-2362/109/1/isanmaas.pdf