Joissain kirjastoissa (esim. Kustaankartano) on lainattavissa kirjoja hyllymääritteellä SPECIAL. Ovatko nämä kirjat kaikkien Helmet-asiakkaiden lainattavissa,…

Kysytty

Joissain kirjastoissa (esim. Kustaankartano) on lainattavissa kirjoja hyllymääritteellä SPECIAL.
Ovatko nämä kirjat kaikkien Helmet-asiakkaiden lainattavissa, kuten BESTSELLER hyllyissä olevat.

Vastaus

Vastattu

Kyllä, myös special-niteitä voi lainata kuka tahansa Helmet-kirjaston asiakas. Special-määrite tarkoittaa, että kyseistä kirjaa ei voi varata eikä uusia, siten ne ovat kuin Bestseller-kirjat. Special-määritettä käytetään laitoskirjastojen ei-varattavista kirjoista sekä niin sanottujen pokkarihyllyjen kirjoista. Pokkarihyllyjä on ainakin Keskustakirjasto Oodissa.