Johanneksen kirkon alttaritaulu: Eero Järnefeltin maalaama Taivaallinen näky 1932 'Onko tietoa kuvan malleista?

Kysytty

Johanneksen kirkon alttaritaulu: Eero Järnefeltin maalaama Taivaallinen näky 1932
'Onko tietoa kuvan malleista?

Vastaus

Vastattu

Leena Lindqvistin toimittamassa teoksessa Taiteilijan tiellä : Eero Järnefelt 1863-1937 on laaja artikkeli Järnefeltin alttaritaulumaalauksista. Järnefelt maalasi yhteensä viisi alttaritaulua. Niiden malleista ei ole mitään mainintaa ja ilmeisesti Järnefelt hahmotteli taulujen henkilöt siveltimestään ilman eläviä malleja.

Artikkelissa mainitaan Johanneksen kirkon maalauksen selvistä yhtymäkohdista italialaisen Vincezo Camuccinin (1771-1844) maalaamaan alttaritauluun "Saulin kääntyminen". Taulu sijaitsee Roomassa Paavalin kirkossa (Basilica di S. Paulo fuori le Mura). Valokuva tästä työstä on löytynyt Järnefeltin jäämistöstä. Camuccinin maalauksessa henkilöitä on paljon enemmän ja Kristus taivaalla on erilainen. Vastaavuuksia on kuitenkin Järnefeltin maalauksen sommittelussa ja yksityiskohdissa useita. Eurooppalainen perinne vaikutti myös tämän alttaritaulun taustalla.

Taiteilijan tiellä : Eero Järnefelt 1863-1937 / Leena Lindqvist [toim.] (Otava, 2002)