Joensuun kaupungissa, Sirkkalan puistossa(Hotelli Kimmelin takana, aivan Pielisjoen rantatöyräässä (vastapuolella jokea ent.Tyttölyseö) on vanhat kiviportaat…

Kysytty

Joensuun kaupungissa, Sirkkalan puistossa(Hotelli Kimmelin takana, aivan Pielisjoen rantatöyräässä (vastapuolella jokea ent.Tyttölyseö) on vanhat kiviportaat laskeutuen noin 3-4 m.rantatöyrästä aivan joen vesirajaan( 27.09.2011). Ylimpänä portaikossa on maan tasalla n.puolen kuution kokoinen halkaistu, suorakaiteen kokoinen kivi, mikä vaikuttaa "nuoremmalta" kuin portaat. Kivessä lukee tasokkaasti kaiverrettu/vuoltu sana ILMA. Kirjaimien korkeus n.15 cm., Lähistöltä on myös löytynyt kivi, jossa on samalla tavalla teksti MAA... ---Mitähän tietoa ja mistä näiden kivien tarinasta löytyy. Menen vielä etsimään puistoon, löytyykö rannalta tekstikiviä lisää( esim. Vesi, tuli???) Kaupunkilehtemme Karjalan Heili etsi vastausta näistä kivistä sarjassa Tunnetko kaupunkisi ?...Kukaan vastaajista ei osannut kertoa vastausta, mistä kivet ovat tulleet/ siis onko ne tuotu jostakin ja jos on tuotu, niin miksi ja mistä ja tietysti nuo tekstit eivät liene antiikin ajoilta eli mikä niiden tausta.......

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Joensuun Sirkkalan puistossa oli 2.6. - 28.8.2006 ympäristötaidenäyttely nimellä Joen 3. ulottuvuus -kuvataidepuisto. Nämä kaiverretut kivet ovat ilmeisesti Marja Kanervon teoksesta "Nimetön", ja ne on jätetty paikoilleen.

Sanomalehti Karjalaisen artikkelissa 2.6.2006, s. 19 kerrotaan:
"Tämä teos oikeastaan oli täällä, kun tutustuimme puistoon viime syksynä. Minä vain merkitsin sen, että katsoja huomaisi paikan, kertoo taiteilija. Kanervo on lisännyt kahteen jokeen vievään kiviportaikkoon yhden portaan kuhunkin. Juuri mikään ei ole muuttunut, mutta maan, ilman ja veden liitto näkyy teoksen huomaavalle katsojalle uudella tavalla."

Karjalainen 2.6.2006, s. 19
(Mikko Nortela: Pintaa syvemmältä ja pilviä kohti.)