Joanna Lymley Silkkitiellä -sarjassa oltiin japanilaisessa Yakuojin temppelissä jossa haastateltiin Fujuko Yokoa joka on MUNKKI NELJÄNNESSÄ POLVESSA. Miten voi…

Kysytty

Joanna Lymley Silkkitiellä -sarjassa oltiin japanilaisessa Yakuojin temppelissä jossa haastateltiin Fujuko Yokoa joka on MUNKKI NELJÄNNESSÄ POLVESSA. Miten voi olla ? Olen luullut että munkit ovat aina perheettömä.

Vastaus

Vastattu

Japanilaisen buddhalaisuuden erikoispiirteitä on, että munkkien on hyväksyttyä ja melko tavallistakin mennä naimisiin ja saada lapsia, sillä Japanin yleisimpien buddhalaisuuden koulukuntien piirissä munkeilta ei vaadita selibaattilupausta. Taustalla on pitkä traditio, josta erikseen on syytä mainita Jodo Shinsu -koulukunnan (shin-buddhalaisuuden) perustajan Shinranin (1173-1263) esimerkki ja opetukset. Käytännössä munkkien avioliitot alkoivat kuitenkin yleistyä vasta 1870-luvulla, jolloin Japania uudistanut (ja buddhalaisuutta heikentämään pyrkinyt) Meiji-hallinto laillisti munkkien avioliitot. Laki ulotettiin koskemaan myös nunnia, mutta tästä huolimatta nunnien avioliitot ovat Japanissa edelleen huomattavasti harvinaisempia kuin munkkien, mikä liittynee nunnien heikompaan asemaan ja arvostukseen japanilaisessa yhteiskunnassa.

Lähteitä:

Kenji Matsuo: A History of Japanese Buddhism. Global Oriental, 2007.

John Kieschnick: "Celibacy in East Asian Buddhism." Celibacy in Religious Traditions. Toim. Carl Olson. Oxford University Press, 2008.

Japan Info: "Why Are Buddhist Monks in Japan Allowed to Get Married?" https://jpninfo.com/78069