Jo kauan sitten on #-merkkiä käytetty erilaisissa tekstiyhteyksissä tai numeron edessä, mutta mitä se täsmällisesti ottaen tarkoittaa? Esimerkiksi #1 lienee…

Kysytty

Jo kauan sitten on #-merkkiä käytetty erilaisissa tekstiyhteyksissä tai numeron edessä, mutta mitä se täsmällisesti ottaen tarkoittaa?
Esimerkiksi #1 lienee hyvinkin yleisesti käytetty.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ristikkomerkki tai kielessä "risuaita" tai "ruutu" merkitsee "numeroa". Sitä käytetään englannin kielessä sanan "number" (numero) lyhenteenä, esim. #5 tarkoittaa numero 5 (Ks. Wikipedia). Sitä ei käytetä yleisesti suomen kielessä eikä sitä suositella käytettäväksi sanan "numero" tilalla.

Jukka Korpelan Nykyajan kielenoppaassa kerrotaan #-merkin käytöstä suomen kielessä. Ks. http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/4.14.html#ristikko .
Siellä mainitaan mm. että, merkkiä on ruvennut taas esiin­ty­mään, esi­mer­kik­si ”yhteiskunnan vihollinen #1”.