Jkolan seitsemän veljestä elelivät itsenäisesti. Mutta leipoivatko he itse ruisleipänsä? Ruisleivän teko, jonkun kylän vaimon toimesta tai ostaminen olisi…

Kysytty

Jkolan seitsemän veljestä elelivät itsenäisesti. Mutta leipoivatko he itse ruisleipänsä? Ruisleivän teko, jonkun kylän vaimon toimesta tai ostaminen olisi tietysti jollain tavoin käynyt päinsä Jukolassa asuessa, mutta entäpä heidän muuttaessaan Impivaaraan?

Vastaus

Vastattu

"Simeoni herneet keittää, Timo sekaan suolat heittää...", lauloivat toukolaiset pilkkalaulussaan Seitsemän miehen voima.

Impivaaran joulupöydässä veljeksillä oli seitsemän reikäleipää, kaksi tammipöytyrillistä höyryävää karhun-lihaa ja kiulullinen olutta. Tämänkin ehtoollisen olivat rakentaneet Timo ja Simeoni. Romaanissa ei tietääkseni kerrota leipomisista, mutta käyhän siis ilmi, että keittiökykyä veljeksillä oli, ja usamminkin romaanissa syödään. Ruokapöytä oli oiva näyttämö paljoille puhumisille, jotka usein johtivat tärkeisiin päätöksiin.

Vastaus on saatu Aleksis Kivi seuran asiantuntijalta.