Otsikko
JKL:n kirjastojen sivuilla kerrotaan, että pääkirjastolla voi varata käyttöön DVD-laitteita katselua varten, mutta katsoa voi vain sellaisia videoita, joita…

Kysytty

Hei,

JKL:n kirjastojen sivuilla kerrotaan, että pääkirjastolla voi varata käyttöön DVD-laitteita katselua varten, mutta katsoa voi vain sellaisia videoita, joita saa esittää julkisesti. En kuitenkaan löytänyt tietoa siitä, mitkä kirjaston videomateriaaleista ovat tällaisia. Saako siis jostain selville, mitä DVD:itä olisi mahdollista katsella? Entä pystyykö kirjastolla katselemaan Blu-raytä vai vain VHS- ja DVD-videoita? Useissa kirjastoissa voi ilmeisesti myös varata koneen/läppärin käyttöön tietyksi ajaksi. Onko näillä koneilla mahdollista/sallittua katsella DVD- tai Blu-ray -videoita (omia tai kirjastolta lainattuja)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Keskikirjastojen verkkokirjastossa voi tehdä haun sanalla esitysoikeus. Hakutuloksessa olevien elokuvien teostiedoista löytyy tuo tärkeä maininta nimeä klikkaamalla. Ks. teostiedot elokuvasta "Kultainen vasikka".
https://www.keskikirjastot.fi/web/arena
Lisäksi voi katsoa Jyväskylän pääkirjaston M & M Viihdepalvelulta hankkiman elokuvalisenssin piiriin kuuluvien maahantuojien ja tuottajien elokuvia.
Vuosilupa kattaa tuhansia elokuvia amerikkalaisten, eurooppalaisten sekä pohjoismaisten elokuvien tärkeimmiltä maahantuojilta ja tuottajilta: Atlantic Film, Buena Vista International, Columbia Tristar Pictures, Hollywood Pictures, Pixar, Touchstone Pictures, Sony Pictures, Walt Disney Pictures ja Warner Bros. Ja nyt myös Paramount Pictures ja Universal Pictures.
http://viihdepalvelu.com/elokuvalisenssi/vuosilupa/

Kun ehdot täyttyvät, voi elokuvaa katsoa musiikkiosaston yhteydessä olevalla TV-laitteella. Kuulokkeet ja kaukosäädin pyydetään musiikin tietopalvelusta. Kirjastossa voi katsoa elokuvia, jotka ovat DVD-levyllä tai VHS-kasetilla.
Blu-ray -levyjen katsomiseen ei ole laitetta.
Kirjaston läppärit on hankittu muuhun käyttöön kuin elokuvien katsomiseen.