Jean Sibeliuksen sinfonioista on tehty tutkimuksia ja niistä on kirjoitettu kirjoja. Ketä on kirjoittanut ja mitkä ovat kirjojen nimet. Tärkeä kysymys: Onko…

Kysytty

Jean Sibeliuksen sinfonioista on tehty tutkimuksia ja niistä on kirjoitettu kirjoja. Ketä on kirjoittanut ja mitkä ovat kirjojen nimet. Tärkeä kysymys: Onko niitä käännetty saksaksi? Jos on käännetty, niin millä nimillä ja millä kustantajilla ne on kustannettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saksankielisiä Sibeliuksen sinfonia-tutkimuksia löytyi suomalaisista tietokannoista (Viola, Fennica, Linda, Plussa) ainoastaan yksi: Krohn, Ilmari: Der Formenbau in den Symphonien von Jean Sibelius (Helsinki : Suomalainen tiedeakatemia, 1942, sarja B ; 49: 1). Kannattaisi kääntyä esim. Helsingin yliopiston musiikkitieteen laitoksen tai Sibelius-Akatemian kirjaston puoleen, heillä voisi olla tarkempaa tietoa saksannoksista (hakuteokset, saksalaiset musiikkitietokannat).

Tässä muunkielisen aineiston viitteet. Ringbom, Nils-Eric: Sibelius - sinfoniat. Howell, Tim: Jean Sibelius - progressive techniques in the symphonies and the poems. Murtomäki, Veijo: Symphonic unity - the development of formal thinking in the symphonies of Sibelius. Mann, Tor: Jean Sibelius - symfonier 1-8 - Partituranalyser.Kilpeläinen, Kari: Tutkielma Jean Sibeliuksen käsikirjoituksista. Murtomäki, Veijo: Sinfoninen ykseys - muotoajattelun kehitys Sibeliuksen sinfonioissa. Jalas, Jussi: Kirjoituksia Sibeliuksen sinfonioista - sinfoninen eettinen pakko. Parmet, Simon: Sibelius symfonier. Dymiotis: Theophanis: Antithesization and continuity in Sibelius´symphonies.Gray, Cecil: Sibeliuksen sinfoniat. Parmet, Simon: Sibeliuksen sinfoniat - ajatuksia musiikin tulkinnasta. Hepokoski, James: Sibelius- symphony no. 5. Madetoja, Leevi: Sibeliuksen sinfoniat I ja II. Skeirik, Kaleel: Tonal syntax in the in the first movement of Sibelius' sixth symphony. Oramo, Ilkka: Motiivi ja muoto Sibeliuksen toisessa sinfoniassa.