Järjestääkö mikään oppilaitos avoin yo, työväenopisto ym. tiiviskursseja tietokannoista ja asiasanoituksesta? etsin nimenomaan lyhyttä esim. muutaman…

Kysytty

Hei! järjestääkö mikään oppilaitos avoin yo, työväenopisto ym. tiiviskursseja tietokannoista ja asiasanoituksesta? etsin nimenomaan lyhyttä esim. muutaman viikonlopun alustusta aiheesta tai sitten kurssityyppistä yhden lukukauden settiä. entäpä löytyykö aiheesta pätevää kirjallisuutta tai verkkomateriaalia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei
Helsingin yliopiston Avoin yliopisto ja Helsingin yliopiston kirjasto järjestävät tiedonhaun kursseja opintojen alussa. Kurssit on tarkoitettu Avoimen yliopiston opiskelijoille. Lisätietoja kursseista ja ilmoittautumisesta linkistä:

http://www.avoinyliopisto.fi/fi-FI/Opetustarjonta/StudyUnit.aspx?StyleS…

Työväenopisto järjestää yhteistyössä Helsingin kaupunginkirjaston kanssa tiedonhaun alkeiskursseja. Näitä on ainakin Vuosaaren kirjastossa ja Itäkeskuksen kirjastossa. Lisätietoja löytyy työväenopiston oppaasta.

Helmet-sivuilta löytyy tietoa pääkaupunkiseudun kirjastoissa käytettävistä ja vapaasti käytettävissä olevista tietokannoista. Yleensä jokaisessa tietokannassa on hakuohjeet, joihin kannattaa tutustua.

http://www.helmet.fi/fi-FI/Ekirjasto/Tietokannat

Myös kirjastot.fi sivuilta löytyy hyvää tietoa tiedonhausta. Esimerkiksi:

http://mediakasvatus.kirjastot.fi/tiedonhaku/

Julkaisuista suosittelen Ari Haasion kirjaa Tiedon avain: opas tiedonlähteille. BTJ Kustannus 2009.
Kirjassa kerrotaan eri alojen kirjastoista ja arkistoista, yleisimmistä tietokannoista sekä luokitusjärjestelmistä ja asiasanoituksesta.